Pluggtips del 6: inlämningsuppgifter

Del 6 handlar om hur du bäst skriver en inlämningsuppgift! Främst i svenska, engelska och SO-ämnen. 
 
Läs beskrivningen noggrant:
Får du en uppgift är det viktigt att du har koll på vad läraren förväntar sig av dig. Läs beskrivningen och dubbelkolla med läraren om din idé funkar.  
 
Skriv, skriv, skriv

Så fort du får en idé skriv allt du kommer på. Det är först när du har en kladdtext du kan börja finslipa detaljerna för att nå ett A. Oftast fastnar man just för att man inte tycker att det duger det man kommer på, men det går att ordna i efterhand. Det viktigaste är att få till en grund! Sedan när man har grunden kan man göra snygga meningar, byta ut ord för att få till en avanerad text, styckeindela osv. 
Korrekturläsning 

När du har en kladdtext ser du till att renskriva den och sedan är det bra om någon annan kan läsa igenom den. Då ser någon din text ur ett annan perspektiv vilket är bra för att den ska bli så bra som möjligt. Läs även själv igenom texten flera gånger, gärna högt för att se så att den flyter på bra. 
 
Checka av med läraren 

Är du osäker på något kan du alltid höra med läraren vad hen har att säga. De tycker oftast att det är roligt att man kommer och bollar tankar och idéer med dem. Jag brukar även låta läraren läsa min text innan jag är helt klar med den för att se vad hen har för tankar. 
 
Googla på en exempeltext!

Oftast när man får en skrivuppgift ska den vara uppbyggd på ett visst sätt, t ex bokreflektioner, krönikor, referat, rapporter osv. Kolla gärna upp på internet om du hittar en bra mall för det du ska skriva. Det finns väldigt många bra sidor som beskriver exakt vad olika texttyper ska innehålla! 
 
 
0 kommentarer